Le Guess Who dag 2: ontdekkingsreis (1)

Valleys ***
Lower Dens –
Why? ****
Fuck Buttons **

Dag 2 van Le Guess Who is een tamelijk willekeurig ontdekkingstochtje.

Ik begin met Valleys in de ongeëvenaarde Acu. Lang niet geweest, maar nothing changes there. Zelfs zonder dat ik het van te voren wist blijven de Canadese bands me blijkbaar als vanzelf trekken. Marc en Mathilda uit Montreal beginnen wat ongelukkig klooiend met het geluid, maar als het zaakje eenmaal loopt dan loopt het ook goed. Met vrij minimale middelen wordt een stevig geluid neergezet, maar met afgewogen melodieën. Een beetje Mogwai met een vleugje oude Sonic Youth, iets anders kan ik zo gauw niet bedenken. Lekkere start van de avond.

SAMSUNG

in Ekko pikken we nog een stukje mee van Lower Dens, een intrigerend melodieus en jong bandje, waarvan pa en ma duidelijk een kast vol seventies elpees in de kast hebben staan.

Maar daarna betreedt Why? het podium. De twee drummers-percussionisten links en rechts creëeren spannende en complexe ritmes, met daarover subtiele lagen gitaar en toetsen, plus onontkoombaar de sterk rap-zingende zanger Yoni Wolf. Het duurt een paar nummers voordat band en zaal op dezelfde golflengte zitten, maar dan slaat de vonk ook goed over. Wat een leuke band, zeg! Het doet me in de verte denken aan de nu haast vergeten band Soul Coughing, geïnfecteerd met een vleugje dj Krush en wie weet ooit nog geïnspireerd door de Urban Dance Squad. Maar dit zijn slechts futiele pogingen tot referentie, als aanmoediging om dit zelf te checken. Ik zou dit wel eens willen zien op Lowlands, in een niet al te grote tent – maar allicht groter dan Ekko – waar dit zomerse feestje volgens mij uitstekend tot zijn recht zou komen!

SAMSUNG

Ten slotte dan de Fuck Buttons. Het majestueuze volume dreunt de oordoppen al bij binnenkomst dieper tegen de trommelvliezen. Dit liegt er niet om: prima nummers, sterke ritmes, hard maar goed geluid. Maar na een tijdje knaagt het toch dat ik in feite naar twee jongens met een heel batterij apparaten zit te kijken. Ze gaan helemaal op in hun ding, maar hey! Ik ben er ook nog en ik heb vijfhonderd vrienden meenomen! Het deert de heren niet, de interactie met de zaal is nul komma nul. Dat soort bands trek ik alleen als het muzikaal compenseert, maar daar is bij deze knoppendraaiers geen sprake van.

Op naar huis dan maar. Meer zit er niet in na een dag hard werken, zaterdag verder!

========

Zie hier referenties en foto’s op de festivalsite

Geef een reactie

