Nynke Laverman, Vredenburg Leeuwenbergh Utrecht, 14 mei 2013

*****

Nynke Laverman heb ik al vaak gezien, maar al bij dit eerste concert van de nieuwe is ze weer zoveel beter, zoveel rijper en zoveel subtieler dan ooit tevoren.

Verschillende zaken dragen daar aan bij. Eerst de teksten. In sfeer en thematiek zijn de nummer van Alter veel rijper en vooral tijdlozer geworden: leven en dood, hemel en hel, geboorte en ontwikkeling, liefde, transformatie. Nynke noemt het zelf al in de aankondiging van Lit los (meen ik) en van Wetterjuffer. Dat is geen toeval, volgens mij. Nynke is moeder geworden, in de psychologie van de koude grond natuurlijk reden genoeg voor een fundamentelere benadering. Daarnaast is Nynke voor Alter ditmaal niet op reis gegaan maar (in elk geval voor de teksten) thuis gebleven, wat ook maakt dat ze veel dieper kan gaan, minder een beschouwer is.

Maar mijn inschatting is uiteindelijk toch dat dit de inspiratie van Tsjêbbe Hettinga is. Deze grootste aller Fryske dichters overleed twee maanden geleden, maar daarvoor werkte hij nauw samen met Nynke Laverman voor het nummer Eftereach. Dit is niet alleen één van de ontroerende hoogtepunten op plaat en bij concert, maar volgens mij nog veel belangrijker als inspiratie voor de manier waarop Nynke met haar eigen teksten om gaat. In de samenwerking met Albertina Soepboer voor Sielesâlt werd het kader al neergezet voor goede Friestalige gedichten op muziek, maar met Tsjêbbe Hettinga wordt dit opgetild tot een serieus hoog niveau.

Dan de muziek. Zoals altijd blinkt dit weer uit in subtiele klanken van de percussies van Sietse Pruiksma, van marimba en accordeon, en vooral van het fenomenale flamenco gitaarspel. In de wondermooie zaal van Vredenburg Leeuwenbergh komt dit alles prachtig tot hun recht (Lieve Vredenburg, behoud alstublieft deze mooie lokatie, ook als de megaplex in het centrum straks af is!). Maar het sterkst is toch wel de stem van Nynke Laverman zelf. Ze lijkt een paar nummers te moeten opwarmen, maar daarna is goed te horen wat ik ergens anders in een recensie las als “een beetje rafelig aan de randjes”. Ze heeft geen bijzonder groot octaafbereik, maar geeft met gaar lichthese stem wel een prachtig warme inkleuring aan de nummers. Zoals eerdere recensie in Daily Telegraph al zegt: quintessentially Nordic, en dat in combinatie met een warm, soms haast zwoele mediterane sound.

Ik heb persoonlijk veel reden om Nynke altijd goed te vinden, maar hier is ook voor de criticus geen ontkomen aan. En dan te bedenken dat dit nog maar het eerste optreden is van de nieuwe tour, wat zeg ik, dit is nog vooraf aan de echte tryout! Dat belooft nog wat. Ontroerend mooi optreden.

Advertenties
2 reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: