Kraftwerk – Evoluon, Eindhoven, 18 oktober 2013

image

****

Er zijn maar weinig bands van buiten de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk die een blijvende invloed hebben gehad op de loop van de mondiale muziekgeschiedenis. Zelfs na heel lang nadenken kan ik er maar ééntje verzinnen en dat is Kraftwerk. Vanaf midden jaren ’70 waren ze hun tijd ver vooruit met hun oer-electro die de inspiratie is geweest van ontelbare hip-hop en techno-artiesten in de volgende decennia.

In het kader van de Dutch Design Week in Eindhoven treedt Kraftwerk vier keer op, twee keer op twee avonden. Van de originele leden staat vanavond alleen Ralf Hütter nog op het podium. Hütter geniet ondertussen van het Duitse equivalent van de AOW (hij is 67) en zijn bandgenoten zijn ook ver in de 50 maar tijdens het optreden zijn de mannen fanatiek in de weer met hun electronica. Soms zien we zelfs wat ritmisch gehups bij de bandleden, die zich als krasse knarren doen kennen door maar liefst twee shows van ruim twee uur te spelen op één avond.

Kraftwerk treedt op in het Evoluon: de iconische vliegende schotel die in de Eindhovense wijk Strijp is geland. Een betere plek voor een optreden van Kraftwerk lijkt er niet te zijn. De zaal in het Evoluon is cirkelvormig met een rond gat in het midden. Het publiek staat op galerijen van verschillende hoogten en heeft daarmee een fantastisch zicht op het podium waar vier kale werkdeskjes staan waar de mannen van Kraftwerk in een geruite overall achter staan. Achter hun staat een groot scherm waar de hele avond animaties in 3D op worden geprojecteerd. De animaties werken verrassend goed en voegen werkelijk wat toe. Wat dat betreft is het eerste nummer (‘Spacelab’) eigenlijk meteen het hoogtepunt als het lijkt alsof er ruimteschepen tegen je gezicht aan vliegen. Een aantal animaties (helaas ook bij het prijsnummer ‘Trans Europe Express’) ontstijgen het niveau van een screensaver op een Windows 95 PC helaas maar nauwelijks. Gedurende het hele optreden is het geluid fantastisch. Het Evoluon is uitgerust met een soort surrond sound waardoor de Mercedes uit Autobahn om het publiek heen lijkt te rijden.

Maar goed: we zijn hier natuurlijk niet voor de animaties en de hidden sound systems maar voor de muziek. Kan Kraftwerk nog mee in de 21 e eeuw of is dit eigenlijk een golden oldies concert? Al snel wordt duidelijk dat Kraftwerk hier niet inzet op nostalgie. Hoewel de set sterk leunt op de ongeëvenaarde reeks albums van Autobahn (1974) tot Computer World (1981) is het optreden van Kraftwerk anno 2013 voller, krachtiger en meer techno dan ik had verwacht. Ook met hun teksten kan Kraftwerk nog wel even mee. Computer World lijkt geschreven voor de afluisteraars van de NSA en Radioactivity heeft sinds Fukushima alleen maar aan actualiteit gewonnen. Sterker nog, Hütter zingt het eerste couplet volledig in het Japans en name-checkt Fukushima in het refrein. Maar toch is het net geen legendarisch concert, daarvoor worden klassiekers als Autobahn en de prachtige electro-ballad Neon Lights iets te veel ingekort, lopen de overgangen tussen nummers wat krukkig en is het samenspel tussen de bandleden soms net niet helemaal soepel (het is in ieder geval duidelijk dat het gewoon mensenwerk is en niet alles uit een laptop komt). Tot slot is het einde van de set (voor de toegift) niet erg sterk met een aantal tracks van het zeer matige ‘Electric Café’ album. Maar ik moet niet te veel zeuren want uiteindelijk staat hier een band die al veertig jaar actief is en die nog lang niet klaar is voor het bejaardenhuis. Of zoals ze het zelf zeggen: ‘Es wird immer weitergehen; Musik als Träger von Ideen’

Luuk Zandloper

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: