Programmering TivoliVredenburg

De grote opening staat over een kleine maand pas op het programma, maar TivoliVredenburg is al druk bezig met proefdraaien, en ook de programmering voor de rest van het jaar komt steeds meer in de verf te staan. Kunnen we al wat eerste conclusies trekken uit de nu bekende agenda?

Sporthalprogramma
Afgelopen maandag organiseerde café Willem Slok een klein debatje over de programmering, als derde in een reeks van debatten over Vredenburg. Dat wekte mijn belangstelling, want de nu staande agenda is op zijn zachtst gezegd niet heel erg spannend. Kijk maar even mee op http://www.tivolivredenburg.nl/agenda/popmuziek/:

Komende week spelen Young the Giants, niet heel spannende indierock. Karnivool doet progressive nu metal, en Slint is een fijne godfather van de postrock. Prima!

Maar dan, poeh: Ed Kowalsky, Soundgarden, Megadeth, Joe Satriani, Bad Religion, Steel Panther, Madness, John Butler, Rob Zombie, Bootsy Collins, Tony Joe White, Marilyn Manson… Achter elkaar! Later volgen dan nog Pet Shop Boys, Papa Roach, Yann Tiersen, Roger McQuinn en, echt waar, Level 42… Tussendoor vinden we dan nog vooral veel makkelijk te verteren 3FM mainstream (Kensington, W Hamel, Caro, Sandra v Nieuwland) of erger nog, de playlist van 100%NL (J Smit, Borsato, Bauer).

Wat is dit voor sporthalprogramma? Waar blijft de vooruitstrevende programmering? Waar is Tivoli gebleven? Interessante bands als Unterwelten en Monomyth staan nu in De Helling staan geprogrammeerd, maar zo’n keuze helpt natuurlijk niet om TivoliVredenburg in de alternatievere scene op de kaart te zetten. Waar is bij TV de cutting edge, waar Tivoli vanouds zo goed in is? Bovendien: de prijzen zijn niet misselijk, regelmatig boven de 40 euro, en Soundgarden zelfs 55 euro. Whatsup?

TivoliVredenburg op de kaart
Op zoek naar antwoorden dus naar Willem Slok getogen. Klassiek programmeur Guy van Hulst en popprogrammeur Thijs van der Krogt werden door AD-journalist Martin Roos geïnterviewd over de plannen en intenties. Heel erg veel wijzer werd ik daar eerlijk gezegd niet van. Het lijkt erop dat TV nog erg aan het nadenken is over doelgroep, profilering en onderscheidend vermogen. De nieuwsgierigheid van het publiek naar het nieuwe complex wordt naar mijn gevoel teveel als gegeven gepresenteerd, in plaats van als iets waar je continu in moet investeren. Men kijkt nog erg de kat uit de boom: “Je moet ons nu niet afrekenen op wat er geprogrammeerd staat, maar over twee jaar op wat er is geweest.” Maar daar kom je niet mee weg. Het gebouw staat er nú, het gaat nú open, en er is nú behoefte aan een offensieve programmering om TivoliVredenburg meteen op de kaart te zetten. Qua klassieke muziek kan ik het allemaal niet overzien, maar qua popmuziek is hiet nog wel een slag nodig.

De zalen van TivoliVredenburg
Maar misschien moeten we het per zaal bekijken. De grootste zaal is de Ronda, voor 2000 bezoekers. Op dat formaat is er nauwelijks alternatief in Nederland, eigenlijk alleen 013 in Tilburg. Dat biedt dus veel perspectief voor een scherpe programmering! Bovendien ligt 013 nu in de verbouwing, voor een opschaling tot 3000. Dat betekent dat de Rondazaal straks een behoorlijk unieke programmering kan bieden. Daarna volgt de Pandora, met een capaciteit van 650. Dat vergelijkt met bijv. (de iets grotere) grote zalen van Atak (Enschede) of Hedon (Zwolle), of (het iets kleinere) Vera (Groningen). Dat is niet gek, want hier kun je zo’n beetje alle aanstormende of alternatieve bands wel programmeren, in een fijne intieme setting. Lastig is wel dat de categorie 1000-1400 mist, precies de capaciteit dus waarop met leidende zalen als Paradiso en Melkweg Maxx (en straks het nieuwe Doornroosje in Nijmegen) kan worden geconcurreerd. Dit betekent dus dat dit segment aan Utrecht voorbij gaat; een stevige uitdaging voor de programmeurs, die nu juist zijn gewend op dit niveau te programmeren! Dan heb je daaronder nog Cloud Nine, voor pakweg 400 bezoekers, vergelijkbaar met Tivoli De Helling, maar heel anders qua sfeer, vertelt Van der Krogt mij. Maar de bands die je daar verwacht staan vooralsnog dus in De Helling.

Defensieve programmering
Dit raakt de kern van mijn kritiek: TivoliVredenburg verzaakt nu nog teveel in de profilering van spannende optredens. Het is te defensief allemaal, en dat komt gemakzuchtig over. Ik snap dat De Helling beter toegerust is voor het gruiziger werk; Unterwelten, Monomyth, ja het zal in De Helling staan als een huis, maar voor de uitstraling van TV had dit van mij best daar gemogen. Bij mij blijft nu teveel het beeld hangen van TivoliVredenburg als podium voor grote maar niet bijster interessante optredens. Er is nu nauwelijks ruimte voor alternatief, postrock, urban, roadburn/stoner, dance. Voor de alternatieve ontdekkingen en muziek uit Utrecht ligt hier dus een fantastische kans (en verantwoordelijkheid) voor Ekko, DBs en Acu.

Van der Krogt verzekerde mij dat dit ook te maken heeft met de wijze van programmeren: grote acts melden zich nu eenmaal eerder dan de kleinere (en voor mij dus vaak interessantere) acts, die veel meer in een korte slag geprogrammeerd worden. “Er zit echt veel in de pijplijn,” stelde Van der Krogt gerust. Daar vertrouw ik wel op, maar ik kijk kritisch toe, want ik wil het eerst zien. Maar ik wil ook niet alleen maar zeuren. Ik lees al veel goede dingen over de afzonderlijke zalen, maar ben nog niet wezen kijken. Als ik de aanleiding vind ga ik dat dus snel doen!

Festivals
Ik ben wel helemaal overtuigd van de plannen en de potentie om leuke nieuwe festivals te programmeren. Er zijn in Nederland bij mijn weten geen vergelijkbare complexen die op een aantrekkelijke manier indoor festivals kwijt kunnen; Noorderslag in de Oosterpoort is toch een beetje een gezochte ruimte wat dat betreft. Hier is dus veel mogelijk! Een mooi begin is straks de grote opening op 21 juni. Misschien moet dan dan ook mijn eerste bezoek maar zijn.

Tivoli Oudegracht werd eerder dit jaar verkozen tot derde beste podium van Nederland, vooral vanwege de klassieke uitstraling en de rijke geschiedenis. Die geschiedenis heeft TivoliVredenburg natuurlijk nog niet, maar die kun je wel opbouwen. De zalen hebben naar verluid alles in zich om dat waar te maken. Nu de programmering nog.

Advertenties
4 reacties
  1. WvSchaik zei:

    Heel goed Albert. Ik deel je zorg en ik hoop dat de mensen van TivoliVredenburg mee lezen.

  2. Wim Hendriks zei:

    We zijn nu een aantal jaar verder en ik ben wel nieuwsgierig naar wat jij en anderen vinden van de (pop)programmering van TV.
    Ik ga zelf gemiddeld zo’n drie keer per maand naar een concert (veelal alternatieve rockmuziek) maar kom zelden in TV, omdat ik de programmering vaak bagger vind. Spannende alternatieve (rock)muziek wordt er nauwelijks geboekt.

    • Goed punt. Zal eens een actualisering schrijven, als ik er tijd voor vindt. Beetje gemakzuchtig blijft het daar wel. Staat tegenover dat bijv Ekko ook niet meer zo scherp is Als net na opening van TV. Overigens vind ik de festivals wel goed, met LGW, Transitions, Catch ed. wordt wel echt het meeste uit het gebouw én uit de programmeurs gehaald. En de zalen zijn fijn. Langer stuk volgt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: