Le Guess Who 2014 – dag 3: zaterdag 22 nov

Savages & Bo Ningen *****
Sharon van Etten ****
Swans ****
Homeboy Sandman ***
Dorian concept ***

Een overzichtelijk programma van hoog niveau vanavond.

Eerst Savages & Bo Ningen. Savages is een all-female artistieke post-punk band, Bo Ningen een Japanse avantgarde noise band. In de Londense underground kwamen ze elkaar tegen en besloten ze tot het experimentele samenwerkingsproject ‘Words for the blind’. En hoe!! Links staan de Savages, rechts Bo Ningen, supergeconcentreerd te spelen. We hebben ineens een achtmans/vrouwsband, met twee drummers, twee bassisten, drie gitaristen en zangeres Jehnny Beth, die op het vooruitgeschoven podium een briljante hoogmis van de noise bezweert. Allejezus, wat een fascinerende, totaal overrompelende, briljant strakke show staat hier! In één lange trip van fluisterende Franse en Japanse spoken word, met zenuwslopend krakende gitaren, tot een totaal verwoestende muur van noise, gejaagd door drums from hell. Dit is dada voor de 21e eeuw. Gruwelijk goed! En met zoiets in de grote Rondazaal is ook meteen weer duidelijk waarom LGW zo’n noodzakelijk festival is.

IMG_0590.JPG

Met de kop nog vol van verbijstering door naar Sharon van Etten, zelftherapeutisch songwriter en een van de nieuwe boegbeelden van Jagjaguwar. Sharon van Etten zit vocaal dicht tegen PJ Harvey aan, en ze komt muzikaal in de buurt van Joan as Policewoman. Na Savages en Bo Ningen komt het me aanvankelijk wat braaf over, maar na twee nummers acclimatisatie hoor ik dat het echt goed zit hier. Dat horen meer mensen, want de Pandora zit bomvol. Degelijk.

IMG_0592.JPG

Tussendoor vanwege allerlei goede redenen wéér Ought gemist, verdorie, naar verluid wederom een hoogtepunt. Het is ook een beetje de vloek van een festival: je mist meer dan je ziet. Ought zet ik dan maar bovenaan het verlanglijstje voor later, ooit.

Swans is een soort van hoofdact van LGW, zou je kunnen zeggen, mede ook omdat Michael Gira nog wat andere bands heeft mogen meenemen. Swans speelt twee uur, en dat is ook minimaal nodig, want dit is een band die je bij de lurfen grijpt en tergend langzaam naar binnen zuigt. Het eerste nummer (titels vergeet ik altijd bij Swans) duurt al pakweg een half uur. Beetje bij beetje schudt Gira de demonen van zich af in een bruut hard exorcisme. Wat is dit weer goed, zeg!

IMG_0593.JPG

De noodzakelijke sanitaire pauze wordt overigens danig ontrieft door een brandalarm, waardoor mijn terugweg wordt geblokkeerd door een plots neergevallen gordijn en een zenuwachtige security-jongen. Geen doorkomen aan, maar via de boveningang lukt dat gek genoeg wel. Als dit een test was dan is dat nog niet helemaal geslaagd, TivoliVredenburg!

Tussendoor waag ik me nog even aan Homeboy Sandman, omdat ik ook het Cloud Nine zaaltje wel eens wil ontdekken. Straffe beats en lekkere flows, in een heel fijn zaaltje, helemaal bovenin het gebouw.

Later zie ik daar ook nog Dorian Concept Trio. Prima collectief, met sterke referenties naar de Supperclubceedeetjes van rond 2000. De drummer heeft zelfs het ooit hippe Kruder & Dorfmeister snorretje. Klinkt allemaal heel goed, maar met dezelfde valkuil als de referenties, want het neigt ook naar saai.

IMG_0594.JPG

Kijken of de net gestarte 24 hour Dronefest mij weer wakker kan maken, maar dat wil niet goed lukken. Waar emptyset hun ding zou moeten doen, blijk ik in een vrijwel lege zaal te staan. Een paar mensen prepareren zich vast voor de nacht door gesleep met kussens, en verder gebeurt er vooralsnog bar weinig. De lange nacht begint dan bij mij ook zijn tol te eisen, dus haak ik af. Uit macht der gewoonte toch nog even via Ekko fietsen, maar daar staat een lijntrekkende bouncer, die een rijtje van acht (8!) mensen gerust lekker laat wachten. Ik geloof het verder wel, bekaf maar zeer tevreden ter stede. Morgen immers nog een dag!

3 reacties

Geef een reactie

