J Mascis – De Helling, Utrecht, 7 december 2014

**

Koud en druilerig op zondag, de ideale avond voor de diepe melancholie van de voorman van Dinosaur jr. J Mascis maakte de afgelopen jaren een aantal soloplaten, die min of meer een akoestische versie laten horen van Dinosaur jr. Dat is dan ook de verwachting van vanavond.

Geen grote muur aan versterkers dus, maar een zitje voor de grijze langharige cultheld, alleen met zijn gitaar. Kan niet mis gaan zou je denken, maar allemachtig wat is het geluid slecht! Mascis gitaart sowieso al veel in het hoog, wat de PA doorsluist als een schelle, moeilijk te verteren geluidsbrij.

Niks akoestisch dus vanavond. Mascis gebruikt zijn gitaar voor loopjes, feedback en andere fuzz, terwijl de zang steeds meer galm en uiteindelijk zelfs echo krijgt. Het is goed om te horen dat Mascis uitstekende songs heeft, niet alleen de langskomende Dinosaurklassiekers, maar ook de nieuwe nummers. Deze verzuipen echter grotendeels in de galm en fuzz. Hier kan de geluidsman helemaal niet meer tegenop.

Mascis doet zichzelf hiermee tekort, want zo wordt deze avond vooral een uitgeklede en goedkope versie van Dinosaur jr, in plaats van een avondje solo met eigenstandige waarde. Gemiste kans? Ach, hem wordt veel vergeven. J is god en grootheid in één, die kan ik natuurlijk niet zomaar de maat nemen. En met een woeste cover van The Cure’s Just like heaven als toegift gaan we toch met een glimlach naar huis. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

IMG_0618-1.JPG

4 reacties
  1. Peter C zei:

    Al de tweede matig tot slecht oordelende recensie van J’s concert in De helling – was ik echt bij hetzelfde concert…? Ik begin het me af te vragen. Ik had een ear-to-ear-smile gedurende het hele uur (OK, beetje kort was ’t wel) en vond J’s uitzinnige gebruik van loops, distortion en galm juist een aangename verrijking van de wat tamme solo-platen. Het geluid was niet al te best, maar voor Hi-Fi moet je de CD opzetten op de bank, thuis. Dan doet ’t ook niet zo’n pijn aan je oortjes. Djeez… Ik had m’n oorpluggen mee, maar ook bij Dinosaur Jr. in Paradiso, 2012, liet ik ze uit. Ging nog best op het balkon.

    Dat ik dankbaar gebruik maakte van het feit dat de twee dappere Vlamingen van het voorprogramma (Mad about Mountains – waren best goed!) de zaal zo leeg lieten dat ik bij J -zonder ellebogenwerk vooraf- met mijn linkerhand op het podium leunde, was ook wel een factor voor de (of mijn – was ik wellicht de enige?) feestvreugde. Tegenwoordig is iedereen in NL rond de 2 meter lang, en zie je dus normaal gesproken niets meer als je “maar” 1,85 bent.

    Ik tel dit concert bij de beste 5 die ik de afgelopen jaren heb bezocht – en da’s puur subjectief, en zo is muziek nou eenmaal!

    • Dank voor je reactie, goed dat je er van genoten hebt! Je hebt gelijk, recensies zijn vaak subjectief, maar ik probeer er wel altijd een verhaaltje bij te maken.

      Geluid live kan wel heel goed, dat is echt niet alleen iets voor thuis. Zie bijv eerdere recensie van Savages bij LGW. Sterker nog, ik zou wel willen betogen dat slecht geluid bij concerten (gelukkig) steeds zeldzamer wordt. Helaas was dit zo’n avond.

      Hoe dan ook: het is altijd goed om Mascis te zien, want goede of slechte concerten, hij is en blijft een grote held! En alleen al daarom heb ik er stiekem best van genoten hoor 🙂

  2. Peter C zei:

    Gelukkig maar… 😉

Geef een reactie

