Hallo Venray – DBs Utrecht, 23 jan 2016

Hallo Venray was, heel lang geleden, het eerste bandje dat ik zag spelen in Unitas Wageningen, rond de tijd van The more I laugh. Dat is me als een zoete herinnering bijgebleven (een beetje roze gekleurd door een verliefdheid destijds). Ik zag Hallo Venray zelfs ook nog bij hun legendarische optreden op Pinkpop, maar in de jaren daarna ben ik ze wat uit het oog verloren, zonder goede reden eigenlijk. Natuurlijk weet ik ook wel dat Hallo Venray al bijna dertig jaar een sierraad onder de Nederlandse bands is, maar toch, ik had het even een tijdje gemist. Ik heb mij al die tijd vermaakt met andere leuke bands, met festivals af en toe, en zo ontging mij tien jaar geleden zelfs de plaat Vegetables & Fruit. Ik vergat een tijd lang hoe bijzonder Hallo Venray wel niet is.

Maar na al die jaren van zwerven door muziek kom ik vanavond terug in het warme nest van Hallo Venray. Het is als thuiskomen. De afgelopen weken voelde ik het al wel een beetje aankomen, toen ik Vegetables & Fruit steeds vaker begon te luisteren, totdat het bijna vast zat in mijn Spotifylijst. Potverdorie, wat een klasse! Dag na dag werkten de nummers zich dieper in mijn hoofd, niet alleen als beredeneerbaar goede plaat, maar vooral als soundtrack voor de troost die ik de afgelopen tijd nodi2016-01-23 23.22.56g had. Platenmaatschappij Excelsior heeft het lumineuze idee gehad om dit meesterwerk nu opnieuw uit te brengen, op vinyl nog wel! En daar hoort dus een tourtje bij, inclusief DBs.

Hallo Venray speelt hun plaat precies in volgorde, van begin tot eind. De band is nog maar een trio, en de instumentatie is tot de kern terug gebracht: Henk Jonkers, misschien wel de beste drummer van Nederland, heeft een minimale opstelling, en de gitaareffecten van Koorn bestaan vooral uit het bijsturen van toonhoogtes, zonder pedalen of ander gedoe. OrangeKicking en vooral I know what the problem is zijn echt prijsnummers, en het valt op hoe sterk Henk Koorn toch aan Neil Young doet denken, in zang en gitaarspel. Halverwege dondert de top van de basversterker er af, wat leidt tot wat geklooi en wederopbouw, maar Henk en Henk pikken dit op met een mooie jam op gitaar en drum.

Hallo Venray is soms knetterend en hard, maar net zo makkelijk ook soft en intiem. De set wordt zeer geconcentreerd afgewerkt, en pas na Weirdo heeft Henk Koorn tijd voor een gesprekje met het publiek. Die kans wordt meteen aangegrepen voor he aanbieden van een fles champagne, want vandaag is het ook nog eens de verjaardag van Henk! Niet dat de jaren tellen, want Henk Koorn is een man zonder leeftijd, niet wezenlijk anders dan destijds op zijn pogostick. Het publiek zingt Henk toe, en ik toast op nog vele jaren, met een plastic bekertje met lauwe champagne. Hoogtepunt zijn daarna de twee prachtige laatste nummers van de plaat, solo op gitaar. DBs is natuurlijk veel te klein voor een band met de statuur van Hallo Venray, en de zaal is godbetert niet eens stampvol, maar de sfeer is uitstekend en iedereen wil meer. Een toegift moet dan ook, met een lekker rockende versie van Japanese Cars, en vooral met een prachtige kippeveluitvoering van Silence.

Zo wordt de verjaardag van Henk Koorn een bijzondere avond van zeldzaam niveau. Hallo Venray grijpt je niet bij de strot, maar laat ruimte voor twijfels en onzekerheden. Hallo Venray geeft geen houvast, maar biedt wel troost en liefde. Zo passen al mijn gemiste kansen ten opzichte van Hallo Venray toch ook wel weer in het grotere plaatje. Zo is het goed. Maar ik laat Hallo Venray echt nooit meer los.

2016-01-23 23.07.21

Kindamuzik was er ook: http://www.kindamuzik.net/live/hallo-venray/hallo-venray-9224/26509/

2 reacties
  1. Ik ook niet! Die plaat is fantastisch en ligt vrijwel permanent op mijn platenspeler.

Geef een reactie

