Meindert Talma – TV Hertz, Utrecht, 27 januari 2017

“Een mens wordt geboren, en een mens gaat dood. Daartussen bestaat er de mogelijkheid om te dammen.”

20170127_230902

Na ruim 2 uur dammen geef ik Harm Wiersma een hand. Ik ga de zesvoudig wereldkampioen niet verslaan tijdens deze damsimultaan. “Het zat flink op slot, ik moest hier wel even goed over nadenken, maar ik had wel de controle,” zegt hij nog. “Ben je echt geen clubdammer?” Ik heb al zeker tien jaar niet meer gedamd, maar ben zeer tevreden met de weerstand die ik nog heb kunnen bieden aan deze grootheid. Alsof ik Verstappen in Monaco een paar ronden bij heb kunnen houden.

Wiersma’s simultaan is in de marge van de ode aan legendarisch dammer Jannes van der Wal door Meindert Talma en band. Dat moest er natuurlijk al twintig jaar eens van komen. Neerlands onbekendste popster heeft dezelfde combinatie van cult en authenticiteit. Jannes werd geboren in Driesum, waar deels ook mijn roots liggen, en de steeds gekkere avonturen van Jannes werden in huize Darth Faber destijds dan ook met bovengemiddelde belangstelling gevolgd. Jannes was misschien wel een beetje “in aparten ien”, zoals mijn moeder zei, maar we hielden veel van Jannes. Toen hij overleed, twintig jaar geleden, was ik diep geschokt en heb ik gehuild, het was verloren onschuld.

Niemand die dat beter kan bezingen dan Meindert Talma. Dat begint al met De strategieën van de ziel, een ontroerende verkenning van wat zo’n autonome figuur als Van der Wal beweegt. Niemand die dat beter weet dan Meindert Talma, die zelf ook niet gespeend is van eigenzinnigheid. Meindert is geen eloquent dichter, hij is geen Komrij of Hettinga, maar juist de tekstuele knulligheden maken dat hij je mee kan nemen in zijn beschouwing. Stilistisch is dit vintage Talma, maar inhoudelijk pakt hij het steeds groter aan. Dit keer geen grappige stadskabouter of 100 punten voor goede acties, maar een laagje dieper. Dat krijgt een ruimhartige muzikale omlijsting, de band speelt beter dan ooit en het geluid in de Hertz is verbluffend goed.

Met die bagage dompelt Talma ons onder in een prachtige ode aan Jannes van der Wal en aan de damsport in het algemeen. Er zijn prachtige beelden uit de damgeschiedenis, met grote wereldkampioenen als Hoogland, Roozenburg, Sijbrands en Wiersma, en natuurlijk van Jannes (“onze grote held!” zoals de Boegies al zongen). Tussendoor is er nog niet erg informatief maar wel lollig interviewtje met Harm Wiersma, die ook in het (veel te schaarse) publiek zit. Wiersma is tegenwoordig onder andere bondscoach van Trinidad & Tobago, “dat had ook wel in Afrika kunnen liggen”. Meindert vraagt wat Wiersma vindt van de hernieuwde populariteit van het dammen onder invloed van hiphoplabel TopNotch, maar daar kijkt Wiersma toch wat bedenkelijk bij. “Dammen en hiphop, dat is toch wel een wereld van verschil.” Goed nieuws is natuurlijk dat Nederland met Roel Boomstra voor het eerst sinds 1984 wel weer een wereldkampioen heeft.

Het nummer When I play draughts I don’t even feel hungry is zowaar in het Engels, wat ik volgens mij niet eerder hoorde bij Meindert Talma. Mooie beelden daarbij over dammen in Afrika. Dam dam dam ratelt lekker door, als een potje sneldammen. De balade van Jannes van der Wal is een episch en prachtig oprecht verslag van pakweg 20 minuten over leven, welzijn en dood van Jannes. “Hij is nu gestorven, maar hij heeft wel geleefd!” Zo is het maar net, want leven is dammen. Dit is een ode vol respect en liefde voor Jannes, maar ook een oprechte rehabilita20170127_215649tie van het dammen.

Na een pauze doet Meindert nog zijn autobiografische ode aan Surhuisterveen, maar dan zit ik al tegenover Wiersma te dammen. Die kans is te mooi om te laten schieten, maar het zal bij Meindert ook vast nog goed zijn geweest. Zie hier verslag van een vorige editie Kelderkoorts, plus nog wat beschouwing over waarom Meindert eigenlijk de Nick Cave van de Fryske Wâlden is.

20170127_201944-2

Geef een reactie

