Darth Faber Fest (post 1)

Ik zal eerlijk zijn: zo aan het begin van het jaar heeft het wel even aan me geknaagd, al dit geschrijf. Het is een hoop gedoe, zo’n blog. Gewoon een bandje kijken voor eigen plezier en als excuus voor bier drinken is er haast niet meer bij, want elke keer moet er weer een tekstje komen, ik moet aantekeningen maken en ik moet weer een foto uitzoeken, die ene die wel gelukt is temidden van soms een honderdvoud aan wazige plaatjes. Het moet allemaal een beetje tussen het werk door, terwijl tegelijkertijd de vaderlijke plichten van het gezin om aandacht vragen en huis en tuin in steeds verdergaande staat van chaos verkeren. Als ik er dan in slaag om de diepere gevoelens voor een band in een tekst te vatten en de computer afsluit kan het zomaar voorkomen dat ik de kinderen nog eens moet uitleggen waarom Nick Cave eigenlijk beter is dan Nick en Simon. Stukjes komen tot stand in korte ritjes in de trein, tussen zoonlief’s judoles en eten koken door, of godbetert in de marge van een gitaaruitvoering van dochterlief. Maar het moet.

Van wie moet dat dan? Van niemand ander dan mezelf. Daar ligt een grote passie en bevlogenheid aan ten grondslag. Ik vind het namelijk niet alleen leuk om goede bands te ontdekken en te kijken, maar ook om te beschrijven wat ik er van vind, om de woorden te vinden voor wat het in me los maakt. Aldus gaat Darth Faber stug voort, vanuit de liefde voor muziek en schrijven, en vanuit de spanning om telkens weer iets ontwrichtend moois te kunnen ontdekken.

En dat inmiddels dus al bijna vijf jaar lang. Darth Faber begon in 2012, na al ruim twintig jaar van bands kijken, met het doel om zo ten eerste een beetje bij te kunnen houden wat ik allemaal wel niet zag, en ten tweede om mezelf een beetje te bekwamen in het beschrijven van die ervaringen. Een archief en een schrijfcursus dus.

Na vijf jaar, 180 posts, 452 bands en vele onvergetelijke ervaringen, prachtige muziek en ontwrichtende avonden is het dan nu een mooi moment om dat alles bij elkaar te rapen tot één fenomenale avond om dat alles te vieren met DARTH FABER FEST! Jawel, Darth Faber doet op zaterdag 16 september niks minder dan een eigen festival, een staalkaart van de cutting edge van ruim dertig jaar aan Nederlandse underground, in de beste zaal van Nederland. Hoeveel mooier kan het worden?

Wat gaan we doen? Drie cruciale bands komen op het podium van DBs: The Ex (!!), It Dockumer Lokaeltsje (!!) en The Homesick (!!). Nondeju, het beste wat Nederland ooit voortbracht, gewoon bij Darth Faber in DBs op het podium!!

Dat alles is inmiddels gefikst en geregeld, dat doet Darth Faber i.s.m. DBs voor je, nu alleen het publiek nog. En dat ben jij, samen met al je vrienden en die van mij. Kaartje moet je zelf even fiksen, zie https://web.dbstudio.nl/event/darth-faber-fest-w-ex-homesick-t-dockumer-lokaeltsje/?instance_id=160. Darth Faber maakt t.z.t. natuurlijk geen verslag van wat hij zelf boekt (maar reken wel op mooie foto’s!), maar in de komende tijd zal ik van alle bands een mooie, persoonlijke aanbeveling maken. Alle bands liggen me na aan het hart, met heel verschillende redenen, herinneringen en verhalen. Die liefde zal ik proberen onder woorden te brengen. Want DARTH FABER FEST! wordt een reis door de geschiedenis, een omhelzing van onmisbare zalen als DBs, een herinnering aan Fryslân, een ode aan de underground, en vooral: een liefde voor de muziek.

12898_the-ex

1 reactie
  1. Scheisse, dan ben ik met urlaub.. Jammer, was er graag bij geweest!

Geef een reactie

